Första intryck: FiveFingers KSO

June 22, 2009 at 11:50 4 comments

Jag är lite skointresserad (varpå de som känner mig fnittrar åt min massiva underdrift). Jag tilltalas av high-tech lösningar, och gillar skor som ska vara extremt funktionella. Det har lett mig till avancerade löparskor (Asics Kayano), dyra kängor (Meindl Island), spiffiga sandaler (Keen Newport H2) och härliga gummistövlar (Le Chameau). Bland mycket annat Men dessa nya skor känns ändå som de mest extrema…

KSOlarge

Med andra ord så har jag provat det mesta och det bästa man kan köpa i en normal skobutik, och långsamt rört mig mot allt mer stela sulor och “fotriktighet”. Men är det verkligen rätt väg att gå? Varför skulle vi människor plötsligt, de senaste femtio åren, behöva klackar under hälen för att må bra? Eller varför behöver vi stötdämpande sulor för att springa fem kilometer nu, när vi spranga många, många mil förr, utan något alls på fötterna? Ett direkt skäl är såklart att det gör ont att gå barfota nu. Det är grus, ojämnheter, stenar och glas som ställer till det, men framförallt har vi ju alltid (nästan) gått med skor, så våra sulor är ju inte anpassade för att gå med längre. Det är alltså inte arv, utan miljö.

Detta är något som Vibram har tänkt adressera med sina FiveFingers.

Det är alltså “skor” det handlar om – egentligen en fotnära “handske”, med en tunn Vibramsula under, som ger väldigt bra grepp, men också kontakt med marken. Det känns som att gå barfota, men gör inte ont under fötterna.
Jag har varit sugen på ett par liknande ett tag, men den modell jag sett var den första, som ser lite ut som en balettsko. Nu har det kommit ett antal nya modeller, bland annat KSO (Keep Stuff Out) som är på bilden ovan. Då kunde jag inte stå emot, utan beställde hem ett par för att prova.

Det är inte helt trivialt att hitta en bra storlek. Det finns en tabell på Vibrams hemsida, men den är med mått i tum, vilket gör processen onödigt komplicerad för oss i den måttmässigt civiliserade världen. Jag mailade Vibram om detta, men de har tydligen inte lyckats producera en storlekstabell i metriska mått. Dessutom varierar storlekarna mellan olika modeller, och de ska tydligen töja sig något. Slutresultatet för mig blev att jag upplever min nuvarande storlek som något lite stor, men en mindre storlek var helt hopplös att få på, så det fanns egentligen inget val.

Vibram säger att man ska vara försiktig med skorna i början, bara gå kortare stunder och vänja sig vid dem, eftersom det är ett helt nytt sätt att gå jämfört med skor. Det stämmer helt säkert, för jag följde inte den instruktionen alls… Första dagen jag hade dem lite längre tid gick jag 11000 steg med dem. Och jag har en brutal träningsvärk i mina vader, så idag vilar jag från dem.

Det är bekvämt att gå med dem, men det tar nog lite tid att vänja sig vid att få så mycket information från fötterna under gång. Det är ovant. FiveFingers är ypperliga att gå med på alla underlag, men efter en kilometer på lite större grus är det en aning obehagligt. På gräs, mindre grus och faktiskt, asfalt, är de helt ok. De är inte snabba att få på sig, men de är väldigt bekväma. De är inte vattentäta alls, men torkar på någon halvtimme så det är inget problem att ha dem i regn, tycker jag. Jag har sprungit några hundra meter med dem, och det gick över förväntan. Jag har som målsättning att lära mig springa längre sträckor med dem och långsamt kunna springa längre och längre sträckor, men det får ta ett par månader. En ytterligare positiv egenskap är att de går att tvätta i 40 grader. Det blir smidigt.

Den stora nackdelen är väl kanske utseendet. Jag tycker själv att de är snygga och ser coola ut, men det tycks inte alls vara den allmänna åsikten. De väcker dock väldigt mycket uppmärksamhet, vilket har sin charm.

Efter en vecka är jag mycket nöjd med mitt inköp, och funderar redan på att köpa ett par Flow, som ska vara lite varmare. Dessa fungerar nog inte så bra när det blir lite kallare, men känslan är oslagbar. Jag gillar verkligen den ökade kontakten med marken, att gå på ett annat sätt, och uppenbarligen gör det nytta för mina vader, på något sätt…

Jag köpte mina KSO på Northsport, vilka jag mycket varmt rekommenderar att handla av. Snabba leveranser, bra på att svara på mail och generellt sett sympatiska.

Entry filed under: In Swedish, Personal, Sports, Technology, Training. Tags: , , .

Några erfarenheter & bilder av en Dell Mini 9 Hackintosch. Burpees!

4 Comments

  • 1. Sophie  |  June 22, 2009 at 14:25

    De är ju underbara! Jag älskar mina! Kan varmt rekommendera dem.

  • 2. Igor  |  August 4, 2009 at 14:57

    Dessa ska jag köpa, helt otroliga!

  • 3. Josef Makower  |  April 22, 2011 at 16:16

    Här är skor med metriska mått

  • 4. Josef Makower  |  April 22, 2011 at 16:16


RSS My twitter updates

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

Subscribe to my blog using RSS

Categories

RSS Things I recommend reading now

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

Right now:

http://www.google.com/reader/shared/06955654654748484932
June 2009
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930